گندم پیشگام
کوه زر داورزن
کشاورزی،گیاهان دارویی،علمی،اجتماعی www.kzdavarzan.Loxblog.com

پیشگام گندم آبی مناسب برای کشت درشرایط آبیاری معمول وکم آبیاری آخرفصل

  با توجه به محدودیت منابع آب در کشور، ارقام گندم آبي در مناطق سرد با کم آبیاری آخر فصل مواجه مي شوند. در اين مناطق اغلب كشاورزان بدليل نداشتن آب كافي در بهار آبیاری های آخر فصل را در گندم قطع و به زراعت های تابستانه اختصاص دهند.و نمي توانند در زراعت گندم بدفعات كافي آبياري را اجرا كنند و نتيجه مطلوب از كشت ارقام پر توقع به آبياري بدست نمي آورند. بنابر این ایجاد ارقامی که بتوانند در هر دو شرایط آبیاری معمولی و یا آبیاری محدود آخر فصل محصول بیشتر و مطمئن تری تولید کنند اهمیت بسیار زیادی پیدا می کنند. رقم پیشگام با دورگ گيري در سال1374  در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با هدف انتقال مقاومت به بیماری زنگها و نیز تحمل نسبی به کم آبیاری آخر فصل از دورگ گیری رقم چینی 90-Zhong 87 با  رقم برکت ایجاد شد. مراحل انتخاب در ايستگاههاي کرج، اردبیل، همدان، زنجان، میاندواب، مشهد و تبریز انجام  شد.متوسط عملکرد آن در شرایط آبیاری معمولی 738/8  تن در هکتار و در شرایط آبیاری محدود با قطع آبیاری در مرحله شکم خوشه ای 146/5 تن در هکتار عملکرد دانه می باشد. رکورد تولید این رقم در شرایط آبیاری معمولی در ایستگاه کرج و مزرعه  زارعین پیشرو در همدان به ترتیب 065/10 و 230/9 تن دانه و در قزوین و فریمان در مزرعه کشاورز در شرایط قطع آبیاری ( حدود 7 تا 10 روز بعد از مرحله گرده افشانی) حدود200/8 تن دانه در هکتار بوده است. رقم پیشگام نسبت به بیماری زنگ زرد مقاومت دارد و میزان تحمل به انجماد آن بیشتر از اکثر ارقام متداول اقلیم سرد است. این رقم به دلیل مقاومت به خوابیدگی در شرایط سیستم آبیاری بارانی نسبت به دیگر ارقام رایج ارجحیت دارد. رقم پیشگام جهت كشت در اقليم سرد استان های همدان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و مناطق سرد استان های خراسان، زنجان، قزوین و مرکزی در شرایط آبیاری معمول و یا با محدودیت آبیاری اواخر فصل توصیه می شود.

مناطق مورد توصیه

حداقل سطح پیش بینی شده در 4 سال آینده

میانگین عملکرد ارقام شاهد (تن در هکتار)

میانگین عملکرد لاین جدید (تن در هکتار)

افزایش تولید

(تن)

آبی

تنش

آبی

تنش

اقلیم سرد

250000 هکتار

6/199

4/208

7/525

5/146

331000

                                 

                    برخی مشخصات زراعی گندم پیشگام

سنبله: سفید ریشک دار

طول و تراکم سنبله: بلند و متراکم

تيپ رشد: بینابین

ارتفاع بوته(سانتی متر)96-93

واكنش نسبت به زنگ زرد: مقاوم

واکنش به تنش سرما: متحمل

ريزش دانه: نیمه مقاوم

واکنش به خوابیدگی: مقاوم

درصد پروتئين: (ميانگين)2/11

خاصیت کششی گلوتن: نرمال

 رنگ دانه:زرد

تعداد روز تا گلدهي(از زمان کاشت): 205 روز

وزن هزاردانه درشرایط آبیاری معمولی46گرم

 

 



درباره وبلاگ

نقاط کوهستانی از جمله اماکن طبیعی هستند که گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کنند. کوه زر(گر)داورزن به ارتفاع ۲۹۲۴ متر، بلندترین ارتفاع در سطح شهرستان می باشد. این کوه در شمال شهرستان و در شمال شرقی روستای آبرود قرار دارد. در دامنه های شمالی و پشت به آفتاب این کوهستان امکان انجام ورزشهای زمستانی از جمله اسکی و برف نوردی وجود دارد . کوه زر مورد توجه هیئت های مختلف کوهنوردی در سطح کشور می باشد و هر سال چندین هیئت کوهنوردی جهت صعود به این کوه عازم روستای آبرود می شوند . مسیر دسترسی به این کوه از طریق روستای آبرود و بیزه و از طریق یک جاده خاکی به فاصله ۱۵ کیلومتری از جاده اصلی امکان پذیر است . وجود چشمه های متعدد وآبشار های زیبا در مسیر قله قابلیتهای طبیعی مناسبی را برای توسعه فعالیتهای اکوتوریستی در آن فراهم ساخته است. بر روی دامنه های شمالی کوه زر به دلیل وضعیت خاص توپوگرافی و جهت قرارگیری تا اواسط خرداد ماه برف مشاهده می شود که قابلیتهای مورد نیاز در اکوتوریسم زمستانی مانند اسکی را فراهم می سازد . رودخانه داورزن که درحقیقت بسان زاینده رودی برای داورزن میباشد ازاین قله مرتفع ومعروف سرچشمه میگیرد.
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوه زر داورزن و آدرس kzdavarzani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 218
بازدید کل : 30116
تعداد مطالب : 83
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1




فال حافظ

تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس